Dagbok øyelege 25.02-2019

08:00 kjøreturen til

Da sitter jeg i bil på vei til timen min hos en øyelege i Oslo. En Truxal er inntatt samt de faste medisinene mine. Jeg har også med eventuelt medisiner som backup, da jeg ofte får panikkangst i bil.

 

Jeg har aldri før vært hos en øyelege og vet ikke hva jeg kan forvente, de offentlige øyelegene har for lang ventetid så jeg går privat – noen sier jeg er i de beste hender og det er veldig betryggende for noen som er livredd for å miste synet.

Jeg skulle egentlig ta pupilleutvidende øyedråper som påvirker synet når jeg kommer dit, noe jeg ringte dem om, for å si at det ikke kommer på tale nettopp på grunn av angsten.

” Livredd for å miste synet ” 

 

Plagene mine er forskjellige, jeg har hatt dårlig syn fra ca 3-4 klasse, noe som kun har forverret seg til at jeg fikk progressivt syn i en alder av 15-16 år. Til at jeg nå som 19  åring bruker øyedråper hele tiden, skifter mellom to par briller og har fått påvist at øynene mine anstrenger seg veldig – uten å bli henvist videre til øyelege. Jeg er så plaget at dagligdagse gjøremål blir vanskelig da jeg både ser dårlig, sliter med fokus og tørre, vonde øyne.

Jeg var sist hos optiker for noen måneder tilbake og dro derfra etter å ha betalt over 7000 kroner for noe som ikke fungerer.

Så nå håper jeg øyelegen finner ut av det, selv om jeg ikke ville ta de pupilleutvidende øyedråpende.

10:49 Ferdig med øyelegen

Ankomst

Ved ankomst kom jeg inn til rolig musikk og et fint sted, det virket profesjonelt – noe det også var.

Jeg fikk et skjema jeg måtte fylle ut, navn, fødselsdato, medisiner, og problemstilling ( øynene )

 

selfie på doen!

Før jeg tok noen standard tester av øynene sto jeg nervøs på badet, så fikk jeg komme inn til en imøtekommende og hyggelig dame som sjekket øynene mine grundig.

Heldigvis har jeg ingen sykdom på øynene og jeg kommer ikke til å bli blind som fryktet. Jeg har friske øyner. Men, veldig tørre øyner som gjør at jeg har smerter i øynene og som gjør at jeg blinker og gnir øynene mine til en hver tid. Nedsatt tårefunkjson sa øyelegen- som igjen har gjort at hinnen på øynene mine har sprukket og er litt såre ( som  gir smertene )

Jeg har fått noen øyedråper på blå resept som jeg skal bruke flere ganger daglig, om det ikke funker fikk jeg beskjed om å kontakte øyelegen igjen fordi de har mange behandlinger som kan hjelpe mot plagene mine.

 

Øyedråpene

Jeg gidde øyelegen en klem, endelig har jeg fått hjelp for øynene som har plaget vettet av meg i lang, lang tid. OG jeg vet om dette ikke funker så finnes det alternativer og en hyggelig øyelege som vil hjelpe.

Jeg feiret med maccer’n

maccer’n

 

Konklusjon – alt ordner seg til slutt.

-M.M.M

Sanglistene du bør prøve!

Til styrkeøkten: 

Beast – Rob Bailey

EVERYTHING YOU GOT – Melissa Molinaro

Taki Taki – DJ snake

Till i collapse – Eminem

Talking Body – Tove Lo

Til cardio økten:

Mi Cama ( REmix ) – Karol G

Alive ( with offset & 2 Chainz) – Lil Jon

CoCo – Black Caviar

Substance – Anfa Rose

25 – Nasty C

Musikk som gjør deg glad:

Happy – Pharrell Williams

Gasolina – Daddy Yankee

Mi Gente – J Balvin

Wild Thoughts – Dj Khaled

You Don’t know me – Jax Jones

Musikken som gjør deg rolig:

colder – Lido Lido

Like that – Bea Miller

Dirty Laundry – Kelly Rowland

Stille vann – Siri Nilsen

Sea . Ina Wroldsen

-M.M.M

 

Osteopati

Jeg har nylig startet med Osteopati.

Og hadde min andre behandling i dag ( 19.02-2019 )

Før hver behandling har jeg fått beskjed om å drikke rikelig med vann, hvert fall en halv liter. Behandlingen går ut på å trykke, kjenne på og holde på punkter som kroppen skal respondere tilbake på, samt stryke på plasser hvor man har mest problemer i hverdagen- det gjør litt vondt. Men det betyr jo at behandlingen funker og at man trenger den. Osteopati er også en behandling som går mye på det at behandleren overfører energi ved å trykke, holde og presse på forskjellige punkter.

! Du kan jo prøve å holde håndflaten din 2-3 cm i fra en annens håndflate. Man kjenner da en slags varme. Eller nesten kile noen uten å røre borti personen men bare fikle med fingrene under armen han/hennes. Jeg vedder på at personen da ler fordi det føles ut som du kiler han/henne. !

Behandlingen skal være med på å hjelpe kroppen til å fikse eller helbrede seg selv, slik at den selv slapper mer av og slipper opp anspentheten.

Mye kontorarbeid og stillesitting kan føre til både nakke og ryggsmerter.

Jeg hadde aldri hørt om osteopati tidligere, men er nå glad for at jeg vet hva det er. Og jeg ser og føler virkningen.

Sliter du med stiv og vond nakke eller at leddene låser seg, anbefaler jeg deg å oppsøke noen som kan utføre osteopati. Kanskje det er det som skal til?

bildet ovenfor forklarer det meste. At det passer alle aldre og at den kan behandle det meste.  Stress, ryggsmerter, idrettsskader osv.

For meg får jeg behandling for stress, nakkesmerter, og fordi leddene på høyre fot til tider låser seg.

Har du prøvd osteopati? Funket det for deg? Hva er din erfaring?

Gjerne kommenter i kommentarfeltet!

Snakkes!

  • -M.M.M

 

 

 

Trening

Noe så kjedelig som trening? 

I Boken til Jørgine Massa Vasstrand står det at trening er et valg og at det må prioriteres for å få det inn i en travel hverdag. Man kan komme med så mange unnskyldinger man bare vil, men i bunn og grunn vet vi vell at det kun er oss selv som setter en stopper for ting vi vil gjøre eller endre ( Som regel ). 

Typiske unnskyldinger: 

  • ” Jeg har ikke tid “
  • ” Jeg har ikke overskudd “
  • ” Jeg har ikke utstyr til å trene “

Mine svar til de unnskyldningene: 

  • Som nevnt ovenfor er trening et valg og må dermed prioriteres. Er dagene fulle, så legg deg litt tidligere og stå opp litt tidligere, knips så har du litt ekstra tid. Om dette ikke går handler det igjen om prioriteringer. Trenger du å gå på fest hver helg? Trenger du å se Netflix hver kveld?
  • Trening GIR overskudd! Trøtt og sliten går man ofte til treningsrommet, energifull og glad er man gjerne etterpå og resten av dagen. Selvfølgelig, man har trent så sliten er man. Men sliten på en god måte. For å ikke snakke om følelsen man har inni seg når man er ferdig med en treningsøkt! Fantastisk.
  • Hmmm, skal jeg fortelle deg en ting? Du trenger kun din egen kropp for å trene

 

Du trenger ikke å hive deg på det som er populært, det du ser på instagram eller youtube. Du må finne ut av hva DU liker, jeg har ramset opp noen alternativer.

  • Styrketrening
  • Crossfit
  • Sykling/ Spinning
  • Jogging
  • Gåturer
  • Fjellturer
  • Dans
  • Svømming
  • Parkour
  • Intervaller
  • Ski
  • Organisert idrett/Ballspill

 

OSV!

Trening skal være gøy, og ikke noe man gjør fordi man føler man må. Jeg liker styrketrening, typ fitness. Men jeg elsker også å jogge ute, sykle i stor fart og fotball vil alltid være en del av meg. Tenk deg om, hva synes du er gøy? Hvilken aktivitet kan være noe du klarer å holde på med over tid?

Du har sikkert hørt det før, og du er sikkert dritt lei. Men fysisk aktivitet er faktisk veldig bra både for den fysiske og psykiske helsen. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten trening, det er det eneste som holder beina mine planta på bakken. Jeg har alltid vært aktiv – Jeg har faktisk prøvd å ikke trene og bare være til, det funket ikke for meg.

Fysiske fordeler: 

  • Får bedre holdning
  • Blir sterkere
  • Får større utholdenhet
  • Mindre sjanse for livsstilsykdommer som diabetes og hjerte/kar sykdommer
  • Får overskudd

Psykiske fordeler: 

  • Bedre selvtillit
  • Lettere sinnsstemning
  • Bedre søvnkvalitet
  • Større psykisk utholdenhet ( Konsentrasjon )
  • Forebygger psykiske plager som depresjon og angst

Motivasjonen svinger jo, og kanskje er den ikke hos deg nå i det hele tatt. Hva kan man gjøre da? Når jeg er lite motivert til å trene kan jeg shoppe meg nye treningsklær, se på det jeg synes inspirerer meg til å trene ( på Youtube, instagram ). Lese bøker fra atleter jeg ser opp til. Se på så kalte “quotes”

” Prove them wrong “

NEI til strenge dietter.

Er det “lov” å spise sjokolade? JA.

Er det lov å kose seg med maten? JA.

Kan jeg spise som normalt? ABSOLUTT.

Mer trenger jeg ikke si om det.

Jeg spiser både sjokolade og tygger på drops.

Samtidig som jeg spiser normalt og variert.

Om du føler du ikke kan nok om trening til å begynne kan et alternativ være å få en personlig trener. Noe jeg forresten har som mål å bli!

Du trenger ikke å ha en personlig trener, du kan også starte med å søke litt på youtube eller kanskje snakke med en venninne du har som du vet kan litt om trening, kanskje dere kan trene sammen? Det finnes mange alternativer til hva man kan gjøre for å få mer kunnskap og for å holde motivasjonen oppe.

Å sette seg realistiske mål er kanskje en viktig start. Jeg anbefaler å sette av et stort mål som du sakte men sikkert kjemper deg opp mot ved å sette opp små mål på veien. For eksempel: jeg har som mål å veie 65 kg, men setter av små mål av gangen. Som at i neste uke skal jeg prøve å ha lagt på meg 300 gram. Da er jeg 2 kg unna målet mitt.

Man trenger heller ikke ha et mål med treningen, men bare trene fordi det er gøy.

Jeg har troen på deg.

– M.M.M

 

Selvskading

Selvskading 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg angående dette. Så nå må jeg vri hodet mitt litt.

!  selvskader du og blir lett trigget, vennligst trykk ut av siden !

Selvskading kan sammenlignes med et monster, den kan være synlig, usynlig, smertefull,  skadelig, ikke skadelig,  stygg og den kan få deg til å hemmeligholde den.

Monsteret

Men en ting er sikkert, og det er at all type selvskading bør ta’s på alvor. Jeg husker mine første episoder med selvskading, jeg var vell ca 12 år. Min daværende psykolog tok meg ikke på alvor og sa følgende ” Man har slik du driver med og så har vi alvorlig selvskading” Og ut gikk jeg av timen mens jeg følte meg som dritt. Og “ikke alvorlig nok” ble til “alt for alvorlig”

Jeg vet at for eksempel risp er like alvorlig og et like stort rop om hjelp som et kutt som har behov for å sy’s. DET burde psykiatrien få proppa inn i hodet med en eneste gang.

 

sitat

Er du barn/ungdom som selvskader? fortell en voksen du stoler på om det!

Er du voksen og selvskader? snakk om det! Du har like stor rett til hjelp som et barn eller en ungdom.

Er du pårørende til en som selvskader? Vis omsorg, lytt.

Her er en hjelpeside jeg bruker mye, legger ved link:

https://www.kirkens-sos.no/